Brazilië 3

31 juli 2017

Lieve allemaal vandaag vertrekken we naar Rio en eindigt het luieren op het prachtige eiland Ilha Grande. Gisteren een eigen family dagje gedaan kaarten wandelen strandje en met bootje terug. Hoewel het prachtig is hier zijn we wek weer toe asn wat actie. In deze blog wat impressies van de Brazilianen tot nu toe. De echte Braziliaan bestaan eigenlijk niet. De oorspronkelijk bewoners waren de indianen die nu grotendeels zijn uitgeroeid door ziektes die de blanken meenamen en doordat ze slaven arbeid moesten verrichten. Toen de export alleen hout was voldeden de indianen als slaaf maar toen er gewerkt moest worden op de suikerriet plantages bleken ze niet sterk genoeg en zijn er miljoenen Afrikanen naar Brazilië versleept. De kolonisten hier uit Europa waren vooral Portugezen. De Brazilianen van nu zijn een mengseltje van Europeanen en Afrikanen en beetje indianen. De cultuur hier heeft een duidelijke christelijke inslag maar is gemengd met oergeloof van de indianen en er blijken hier allerlei sektes en stromingen te bestaan. Brazilië zit in een recessie en er zijn allerlei corruptie schandalen rondom politici. De lonen zijn veel lager dan bij ons maar het prijspeil is ongeveer gelijk dus de koopkracht is slecht en er moet veel armoede zijn maar daar lopen de Brazilianen niet mee te koop. Nog geen zwervers gezien tot nu toe. Brazilianen genieten van de dag en het leven. We zien hier ook veel Braziliaanse families vakantie vieren. Efficiënt en gedreven zijn ze niet. Eerder een beetje lui in onze ogen. In winkels zie je ook veel personeel wat eigenlijk verborgen werkeloosheid is. Muziek is erg belangrijk voor de Brazilianen. Als we uit eten gaan is er altijd een live muzikant die melancholische muziek zingt en zichzelf begeleid op gitaar. We hadden gisteren zelfs een live muzikant op ons afgelegen strandje. Kortom de Braziliaan heeft duidelijk Europees Afrikaanse roots en een christelijk basis. Daarom staan ze dichter bij ons dan de chinezen of Marokkanen. Als mijn indruk nog veranderd na ons bezoek asn Rio laat ik het weten. Veel liefs Mariëlle

1. Irma:
    31 juli 2017
    Ha Trakseltjes, heel leuk om zo mee te reizen met jullie. Is Rio jullie laatste station? Wij zitten in een soort outdoor centrum in de Spaanse Pyreneeën. Morgen gaan we naar het klimbos. Vandaag gezwommen in de zee bij San Sebastián. Veel plezier in Rio! X
  2. G. Ouwens:
    1 augustus 2017
    Hallo Mariëlle Rene Rens Maxime en Richelle,
    Veel gecommuniceerd via Apps. Vandaag blog ontdekt, deze was verstopt op mijn bureaublad achter icoon van de Amerikareis. Nog enkele drukke maar ik denk ook interessante dagen in Rio......bruisende stad, stad van de samba,suikerbroodberg Copacabana,favela's......ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in deze wereldstad.