Buenos Aires

18 juli 2017 - Huanggang Shi, China

B jury Lieve allemaal de eerste dagen van onze reis zitten er op. Hele goed indruk gekregen van Buenos Aires. Niet van het hele land zei onze gids Marcella. Argentinië heeft een kolossaal oppervlak  en 40 miljoen inwoners. 3 miljoen daarvan wonen in Buenos Aires en bijna de helft van de bevolking in de suburbs daarom heen. Argentinië is een immigranten land net als noord Amerika. De grootste groep komt uit Italië daarna Spanje, was namelijk heel lang van Spanje, en daarna Duitsers. Een mix die maakt dat het nodig is dat er een sterke verbondenheid is met het land en de licht blauw en witte vlag die je hier overal ziet. Het vertrouwen van de mensen hier is echter behoorlijk beschadigd. In het verleden omdat er tijdens de militaire dictatuur heel  veel mensen zomaar zijn opgepakt en verdwenen. De grootmoeders, dwaze moeders genoemd, lopen  nog steeds elke donderdag rondjes op het plaza del Mayo. Maar ook  nu nog is het vertrouwen dun. In 2001 was er een recessie en de regering zei dat mensen niet bij hun spaargelden konden. Het gaat nu wat beter dan toen maar het wantrouwen blijft. Argentijnen willen het  liefste dat je contant  betaalt. Het is ook een boerenland. In het verleden vooral vlees en nu staat graan op 1 en vleesproductie op 2. We hebben een goede indruk gekregen van de stad mede door Marcella onze gids. Ontzettend populair zijn hier Evita, Maradona en de Paus die je ook overal terug ziet bijvoorbeeld op muurschilderingen. De stad bestaat uit  verschillende wijken met elk een eigen karakter en gescheiden door grote en brede straten. Wij zitten met ons hotel  vlak bij plaza de Mayo waar ook het presidentiële paleis casa rosada staat. Hier heeft Peron ook vaak toespraken gehouden met zijn zeer populaire vrouw, met name onder de armen, Evita. Dan heb je het havengebied Puerto Maduro heel mooi opgeknapt en daar is ook de Nederlandse ambassade met daar in de buurt beelden geschonken door onze Beatrix. De kleurrijke wijken San Telmo en La Boca waar ook het voetbalstadion is. De betere en duurdere wijken zijn Recoleta en Palermo. Wereldberoemd is de overdadige begraafplaats Recoleta waar ook Evita is bijgezet na heel veel omzwervingen. Onderdeel van het cultureel erfgoed hier is de tango. Overal wordt daarna verwezen en soms zie je mensen de tango dansen op straat. Buenos Aires is een wereldstad met prachtige gebouwen. De achterdocht en wantrouwen zijn nog wel aanwezig en voelbaar. De passie en de melancholie kenmerkend ook voor zuid Europa zijn voelbaar in de tango.

1. Peter jacobs:
    18 juli 2017
    Mooie reis samen. Werven belevenis. Valt het met de temperatuur mee