China dag 14 en 15

3 augustus 2015 - Dali, China

Lieve allemaal,

Met de bus zijn we in drie uur van Lijiang naar Dali gereden. Een mooie busrit door het Chinese landschap. Kleine dorpen en steden worden afgewisseld en overal lijkt het land bewerkt te worden. Als we zo China doorkruisen krijg ik de indruk dat er zowat overal gewoond en geleefd wordt, behalve in de hoge bergen dan en Binnen-Mongolië (dit hoort ook bij China en daar werden in het verleden de intellectuelen naar toe gestuurd om te worden heropgevoed). Dat moet ook wel om alle 1,3 miljard Chinezen kwijt te kunnen! We verblijven nu in het Asia Star Hotel op loopafstand van de historische binnenstad van Dali. Prima hotel met heel veel collega-toeristen, allemaal Chinezen. Had ik al verteld dat er inderdaad weinig niet-Chinese toeristen zijn en dat de toeristen markt geheel gericht is op de eigen binnenlandse markt en niet zo zeer op westerlingen? De levenstandaard van veel Chinezen is de afgelopen jaren flink toegenomen en daarom kunnen velen het zich veroorloven om de highlights in eigen land te gaan bezoeken. Hoewel de gids zei dat de entree kaartjes voor de bezienswaardigheden voor veel gezinnen gewoon te duur is.

Nadat we ons geïnstalleerd hebben zijn we naar de oude binnenstad gelopen en hebben daar lekker geluncht, Westers dit keer, namelijk pizza en spaghetti. Rens is daarna naar het hotel terug gelopen voor een dutje en Richelle en Maxime hebben met Tessa, Nick en Pepijn geshopped in het stadje. Ik heb René meegesleept naar nog weer een mooi tempelcomplex met drie pagodes die wel een beetje leken op de schuine toren van Pisa. Weer vele treden belopen (800 heen en 800 terug) naar steeds weer een grotere tempel met Boeddha’s erin. Negen in totaal want dat is voor de Chinese Boeddhisten een heilig getal. Dit complex was trouwens afgekeken van de Verboden stad in Beijing. In de avond hebben René en ik samen met Sonja en Cas onze pubers en wat leen-pubers meegenomen naar de Chinese MacDonalds.

Vandaag ingeschreven voor een excursie naar het platteland onder leiding van Henriette die uit Groningen komt en getrouwd is met een Chinees en hier al 20 jaar leeft. Na 1,5 uur zijn we door de busjes gedropped in de middle of nowhere en door de rijstvelden gelopen naar een dorpje waar de Yi-minderheid woont. Met name ouderen en hele kleine kinderen die nog niet naar school gaan; de volwassenen werken vaak in de stad en bouwen met het geld dat ze verdienen vaak een huis voor hun ouders in hun ouderlijk dorp met het idee daar ooit zelf ook nog te gaan wonen. Maar volgens mij komt het daar vaak niet van. Ook hier kunnen boeren moeilijk aan een vrouw komen dus wij hebben Henriette al aangeraden om te promoten dat er een Chinese Boer zoekt vrouw programma komt. Henriette beloofde ons dat we de hele dag geen (Chinese) toerist zouden tegenkomen en dat klopte ook. Op de markt die we bezochten in Xizhuo was alleen de inheemse bevolking en waren wij zelf een atractie voor hen. Op de terugweg nog een bezoek gebracht aan een tempel op het Chinese platteland maar wel een bijzondere met allemaal kleurrijke beelden van Boeddha’s volgelingen die niet naar het Nirwana gingen maar hier op aarde bleven om de gewone mensen te onderwijzen. Hier werd Richelle ook aangevallen door een gans die samen met een maatje het complex bewaakte (zie filmpje in de app). Morgen gaan we met de bus naar Kunming en vandaar vliegen we naar Guilin en vandaar met de bus naar Ping’An waar we een nachtje logeren tussen de rijstvelden. Drukke dagen dus. We leren de mensen in de groep steeds beter kennen en iedereen is erg openhartig naar elkaar. Alle ouders die mee zijn, zijn doorgewinterde reizigers ofwel voordat ze kinderen hadden samen en/of nu met hun kinderen. Ervaringen uitwisselen over landen en reizen is dan ook een vaak terugkerend thema. René is de minst ervaren reiziger maar dat valt zeker niet op. Zoals jullie hem kennen is hij vaak de gangmaker van de groep, samen met Cas die dezelfde humor heeft, en neemt hij vaak eigen en andermans pubers mee op sleeptouw. Als hij maar op tijd een dutje kan doen, zoals nu.

Veel liefs,
 Marielle

1. Myrka:
    4 augustus 2015
    Oh wauw!!! Super om jullie reisverhalen te lezen! We beleven onze eigen reis van 2007 weer helemaal opnieuw!. Heerlijk genieten nog in dit prachtig mooie ChIna!!