China dag 10 en 11

30 juli 2015 - Chengdu, China

Woensdag 29 juli

Lieve Allemaal, Twee wekkers gezet om half 5 en dat was voldoende om ons 5-en op tijd te laten zijn. Voor Masha, Sonja en Pepijn helaas niet, zij moesten uit hun bed gehaald worden. Toch nog op tijd op het vliegveld  voor onze vlucht naar Chengdu. De vlucht duurde ruim 1 uur en verliep vlekkeloos in een nieuw vliegtuig Airbus gemaakt in Europa. Chengdu is de hoofdstad van de provincie Sichuan en heeft 4 miljoen inwoners. We zijn hier met name voor het Breeding Center for Giant Panda’s waar we morgen naar toe gaan. Na het inchecken hadden we in de middag vrije tijd. Rene is met Nynke en haar dochter Tessa en onze pubers naar het grootste gebouw van de wereld geweest met een taxi. In dit gebouw was een mega waterpark, een winkelcentrum, ijsbaan en wat nog al meer. Ik ben met een stel anderen door de stad gaan wandelen. We zitten in de Tibetaanse wijk en zien hier ook veel monniken rondwandelen die blijkbaar ook aan vakantie doen. Lekker gerelaxed in het volkspark en thee gedronken in het theehuis. Ook het grote plein bekeken waar een mega groot beeld van Mao staat.  Ben nog niet in Hong Kong geweest maar denk dat Chengdu door op lijkt omdat het westers aan doet met hoge moderne gebouwen. In de avond de specialiteit van deze stad gegeten: hot pot, een soort Chinees fundu. Wel aardig maar erg spicy en wat er in de pot ging wat niet zo lekker als we de afgelopen dagen hebben gegeten.

Donderdag 30 juli

Vandaag ons derde hoogtepunt van de vakantie (1e de Chinese muur; 2e het Terracotta leger) de Reuze Panda’s!!  Ik moet zeggen dat het echt geweldig was. We gingen speciaal vroeg naar het centrum omdat de panda’s dan nog het actiefste zijn. Hun leefgebied is wel deze provincie met veel bamboebossen maar normaal leven ze hoger waar het minder warm is. In het centrum hebben ze daarom kamers met airco. Elke dag moeten een aantal panda’s in het buitenreservaat om daar te spelen en het publiek te vermaken. En dat deden ze! We hebben heel veel foto’s en filmpjes gemaakt van de oudere panda’s, de puberpanda’s, de jonkies en de pasgeboren panda’s in de couveuse. Dat fokcentrum is trouwens wel nodig anders zouden de panda's al lang uitgestorven zijn; ze houden niet van sex omdat ze dat veel te vermoeiend vinden en de vrouwtjes zijn maar een week per jaar vruchtbaar.

In de middag op verzoek van een aantal in de groep (onder andere ik) doorgereden naar de grootste zittende Boeddha (Dafo = grote Boeddha) in Le Shan. Het was meer dan  twee uur reizen maar dat was geen probleem in onze airco bus. Het is overdag ongeveer 35 dagen en vochtig dus airco is super. Bij aankomst geluncht. Dat gaat als volgt. Wij worden binnengeleid en krijgen als groep van 24 3 tafels (vaak 1 kindertafel en 2 volwassenen tafels). In het midden staat een groot draaiend plateau waarop in no-time allerlei lekkerheden worden neergezet. Favoriet zijn de kipstukjes met noten, de rundvlees stukjes en natuurlijk de rijst.  Het plateau wordt gedraaid en je schept op wat je lekker vindt. We eten altijd met stokjes en dat gaat de meesten nu redelijk goed af. Daarna met een boot langs de Boeddha gevaren die uitgehakt is in de rotsen. In Le Shan komen drie rivieren samen die regelmatig overstroomden en veel slachtoffers eisten. Monnik en beeldhouwer Haitong had toen het plan opgevat om een grote Boeddha en tempelcomplex te bouwen om bescherming te bieden. Hier is meer dan 90 jaar aan gewerkt! Het beeld is 71 meter hoog en zijn oren zijn 3 meter lang. Eerst zijn we er met een boot langs gevaren en later nog naar boven gelopen naar zijn hoofd en het tempelcomplex. In het tempelcomplex kregen boeddhistische monniken les. Tevreden over deze topdag waren we rond 7 uur weer terug in het hotel. De groep ging weer samen eten maar wij hebben bij de supermarkt brood gehaald en op de kamer gepicknickt. Morgen om kwart voor 7 weer verzamelen voor onze vlucht naar Lijiang. We gaan in dit gebied een aantal minderheden bezoeken. In het volgende hotel is slecht tot geen WIFI dus ik schrijf weer over twee dagen.

Veel liefs Marielle

PS de pubers houden het goed vol en nog niemand ziek, zwak of misselijk. Eerlijk gezegd maken we voor het eerst mee dat wij zeggen we nemen even rust en dat de pubers gewoon weer mee willen!

1. Gerard Ouwens:
    31 juli 2015
    Chengdu, 4 miljoen inw; dat is 'n kwart van de Ned.
    bevolking.
    Panda's in de couveuse, kamers met airco; gekker moet
    het niet worden. Geweldig dat Rens, Maxime en Richelle het zo goed naar hun zin hebben.Extra groeten voor hen.
    De GROTE BOEDDHA en bijbehorend TEMPELCOMPLEX; ik
    schrijf het met hoofdletters; het moet erg indrukwekkend zijn. We zijn vandaag vrijdag 31 juli naar Nijmegen gegaan.
    Zoals je op de app. al hebt kunnen lezen is het voor de stormschadeverzekeraars een slechte tijd. Schade aan huize
    Traksel blijft beperkt tot "een omgevallen pingpongtafel.
    Verder alles hier okè! Liefs, groeten aan iedereen
    van (o)pa.