China dag 9

29 juli 2015 - Xi An, China

Lieve allemaal,

Vandaag is mijn zus Anita jarig. In de ochtend meteen een app gestuurd maar het is daar wel middenin de nacht. Vandaag de grote dag want we gaan naar het Terracotta leger. Boeren die en put groeven stuitten per toeval op een paar levensechte beelden van soldaten. Het bleek de ontdekking van de eeuw want al snel werd duidelijk dat het ging om het uitgestrekte grafcomplex van China’s eerste keizer Qin Shihuang. Deze plek staat inmiddels op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het grafcomplex was bedoeld als onderkomen voor de keizer voor de eeuwigheid waar hij na zijn dood zou heengaan. Een grote berg, soort pyramide geeft aan waar de graftombe van de keizer ligt. Tot de dag van vandaag is deze nog niet open gemaakt. Deels omdat de Chinezen de voorvaderen niet willen sturen en deels omdat ze giftige kwikdampen verwachten aan te treffen. Veel beeld zijn geplunderd en in brand gestoken en op dit moment worden ze opgegraven en weer in elkaar gezet. In totaal gaat het om 7000 beelden die allemaal verschillend zijn; het gaat om voetvolk, kruisboogschieters en ruiters met strijdwagens en paarden. In de eerste hal staan de meeste beelden die zijn opgegraven en gerestaureerd; hier staan de pubertjes voor. De tweede foto is genomen met namaakbeelden en een prachtige achtergrond. In de tweede hal moet nog veel gebeuren; veel beelden zijn nog niet opgegraven. In het museum staan prachtige beelden van een strijdwagen met paarden. Op het terrein van het Terracotta leger hebben we in de middag een thee ceremonie meegemaakt dat was heel leuk. Daarna weer terug naar het hotel en wat uitgerust. In de avond niet meegegaan met de groep maar met ons 5en gaan eten bij de Mac waar we gezellig hebben gesproken met een lerares Engels die Maxime heeft geleerd om haar naam in Chinese karakters te schrijven. Koffer ingepakt en op tijd naar bed want we moeten de dag erna om 5 uur op om onze binnenlandse vlucht te halen naar Chengdu.

Liefs Marielle