China_2015_dag_4

23 juli 2015 - Beijing, China

Hallo allemaal,

Het ontbijt in het hotel is prima, de rest trouwens ook. De pubers hebben met elkaar een kamer en Rene en ik en de kamers zijn voorzien van eigen douch en wc. Ook wel nodig want onderweg zijn alleen maar wc’s waar je een plas mag achterlaten… Onze gids Tika vertelt veel over de stad maar ook veel over haar eigen leven waardoor we een aardig beeld krijgen van de Chinezen. Ze vertelt bijvoorbeeld dat 80% van de mensen nog steeds agrarisch is en 20% stads en/of intellectueel. De agrarische mensen lopen nog steeds helemaal weg met Mao omdat hij was voor gelijke rechten voor iedereen en ook de boeren de kans gaf om de studeren. Dat zijn ideologie, die extreem werd doorgevoerd en waarbij met name intellectuelen in heropvoedingskampen terecht deed komen ook tot heel veel slachtoffers heeft geleid (23 miljoen) wordt daarbij op de koop toegenomen. In de jaren 50 en 60 werd China getroffen door droogte en grote voedsel tekorten terwijl de bevolking extreem groeide. Dit heeft geleid tot de 1 kind politiek. Vooral de boeren moesten daar niets van hebben; zij hadden tot die tijd grote gezinnen. Als je meer dan 1 kind kreeg dan kreeg je een boete, krijg je er nog 1 bij dan worden al je meubels uit je huis gehaald en als je nog een kind erbij kreeg werd je huis verwoest. Deze regels gelden nog steeds maar Chinezen zijn nu erg gewend aan 1 kind. Vinden ze wel gemakkelijk, hoeven ze niet zo hard te werken om de kinderen goed terecht te laten komen. Vooral jongens waren gewenst en dat heeft geleid tot een scheve bevolkingsopbouw. Nu zijn echter ook meisjes gewild. Tika had zelf 1 zoon een wilde graag een tweede kind en ze hoopte dat het een meisje zou worden. Meisjes zijn nu zeer gewild omdat ze schaars zijn en vaak bij hun eigen ouders blijven terwijl een zoon vooral gericht is om zijn vrouw en schoonfamilie. De zoon moet ook een appartement kopen (betaald door zijn ouders) waar het meisje in kan wonen.

Vandaag zijn we naar het plein van de Hemelse vrede geweest en de verboden stad die als keizerlijk paleis diende vanaf 1420. Hier woonde de keizer met zijn vrouw en bijvrouwen ofwel concubines en al het personeel. De enige andere mannen waren eunichen ongeveer 1000 die de concubines bedienden en bewaakten. De eunechen hadden geen ballen meer (de penis dachten we nog wel maar weten we niet zeker). Om toch als geheel te kunnen worden begraven droegen zij hun ballen tot hun dood in een zakje aan hun riem. In 1911 deed de laatste keizer Pu Li afstand van de troon. Dit is verflimd in de Last Emperor.

Het plein van de Hemelse vrede is het grootste plein van de wereld waar Mao in 1949 de Volksrepubliek China uitriep en in 1966 jongeren opriep voor de bloedige Culturele Revolutie. De verschillende pleinen lopen in elkaar over met allerlei vertrekken voor de keizer en zijn vrouwen. Heel erg indrukwekkend. Na lekker gegeten te hebben hebben we de top van een heuvel er tegenover beklommen en hadden een prachtig uitzicht over het totale complex. In de middag op eigen houtje wat rondgewandeld in de Hutongs. Samen met Nynke reisleider gespeeld voor een deel van de groep die met ons meeging. Het was een hele leuke middag. Vanavond gaan we naar een acrobatenshow!

Liefs Marielle

1. G. Ouwens:
    23 juli 2015
    De geschiedenis van de Chinezen in een notedop!
    Het tempo van de reisactiviteiten is m.i. erg hoog.
    In korte tijd komt er veel op je af. Hoe ervaren de pubers dat?
    Kunnen zij het tempo bijbenen?
  2. Tjitske:
    24 juli 2015
    wat leuk om te lezen allemaal, interessant!
    Het lijkt me inderdaad een hoog tempo van reizen en informatie vergaren zoals jouw vader schrijft. Wel zeer bijzonder en indrukwekkend.
    Ik blijf lezen en volgen!