China dag 5-6-7

27 juli 2015 - Xi An, China

Lieve allemaal, Eindelijk weer tijd om jullie te schrijven! Donderdagavond zijn we naar een acrobatenshow geweest  met prachtige acts. Daarna soort van Chinees gegourmet. Met de lokale bus weer naar het hotel terug. Niet voordat we even een dansje hadden meegedaan met een groep Chinezen die voor het theater aan het stijldansen waren in de open lucht. Vrijdag was de laatste dag in Beijing. In de ochtend kun je weer inschrijven voor een wandeling maar we hebben besloten om de pubertjes even te laten bijkomen. Uitgeslapen dus en het ontbijt gemist. Koffer ingepakt en in de lobby gezet en met een aantal anderen uit de groep naar een groot park in Beijing geweest het Bei-Hai park een soort Central Park. De pubers hebben gevaren en wij lekker daar wat gedronken en rond gelopen. In de avond met de bus en bagage naar het station voor de nachttrein. Het was net zo’n drukte en gekkenhuis als in India New Delhi waar ik met Tjits heb rondgereisd. Hoewel eea verliep wel wat ordelijker met overal mannetjes en vrouwtjes, 5 keer je kaartjes laten zien en ordelijk opstellen in rijtjes voor de trein. De nachttrein was een hele belevenis. De wagon is één grote open ruimte met schotjes en 2x3 bedden. Veel hilariteit en geklets en René en ik hebben daarna prima geslapen met onze oordopjes en ooglapjes op. De puber-cabine ging veel later slapen!

Zaterdag 25 juli aankomst in Pingyao; een soort openlucht museum stadje van China. Dit stadje was vroeger een belangrijk financieel handelscentrum van China en daarom staan er nog veel  traditionele koopmanshuizen. We werden met golfkarretjes naar het hotel gereden in de oude binnenstad waar geen auto’s mogen komen.  Ons hotel was een Hutong met prachtige kamers en een gezellige binnenplaats met rode lampions. De film “Het meisje met de rode lantaarn’’ is hier trouwens opgenomen.  Rene en ik natuurlijk meteen een tukje gedaan; pubers wat gechilled op hun kamer en daarna op eigen houtje met hun nieuwe vrienden het stadje in gelopen. Wij later ook en een heerlijke voetmassage ondergaan. De oude stadsmuur is nog grotendeels in takt en ook mooie tempels en huizen. In de avond met de groep gegeten en ze draaiden daar westerse muziek dus wij de dansvloer op; met name Maxime en Richelle hadden veel bekijks van de Chinezen.

Zondag 26 juli zijn we met de bus naar de bergen gereden waar voormalige keizers prachtige tempels in de bergen hadden laten bouwen.  Via de zogenaamde skybridge (Berendine had nog een filmpje gestuurd over hoe ze die brug/trap gebouwd hadden) zijn we naar de Temple of Completeness gelopen een hele klim over een spectaculaire trap en daarna nog hoog de bergen in. We hebben het allemaal gehaald en voelden ons behoorlijk compleet en vooral voldaan! In hotel wat opgefrist en samen gegeten en daarna weer met de golfkarretjes naar het station. Om kwart voor 9 in de avond hadden we onze tweede en laatste nachttrein naar Xi’An. Zelfde procedure alleen nog wat chaotischer omdat we nu halverwege instapten en Chinezen zich al heerlijk op onze bedden hadden geïnstalleerd! liefs Marielle