Dag 8 maandag 27 juli

28 juli 2015 - Xi An, China

Lieve allemaal,

Om half 7 aankomst in Xi’An. We gaan hier morgen het Terracotta leger bezoeken. Xi’An is al een zeer oude stad die vroeger het begin was van de zogenaamde zijderoute. Vanuit het oosten kwamen Islamitische invloeden (er is nog een grote Islamitische wijk) en vanuit het westen de Christelijke invloeden. Het hotel ligt buiten het centrum maar is schoon en okay. Wij hebben steeds een eigen kamer en de pubers ook dus dat is heel prettig. Ook hebben we steeds een eigen wc en douche. Vanochtend hebben we een fietstocht gemaakt over de stadmuur van 15 kilometer. Deze muur is meer dan 300 jaar oud. Ik vond het een geweldig leuk uitje! Het weer is nog steeds goed en de temperatuur hier rond de 35 graden. René is even met alle pubers van de groep gaan zwemmen in het zwembad van de universiteit hier tegenover. Rens rust even uit en ik ben bezig met het reisverslag.

In de avond Dumplings gegeten, de specialiteit van hier: kleine hapjes in bladerdeeg. In de avond door de islamitische wijk gelopen. Lijkt een beetje op markten in Turkije: heel druk en alles te koop. Onze gids Coen is al eerder afgehaakt en wij zijn met een paar andere families met de taxi terug naar het hotel gegaan.

We zijn nu een weekje onderweg en jullie zijn natuurlijk ook benieuwd naar de mensen in de groep en de groepsdynamiek. Laat ik ze eerst eens even voorstellen. We hebben 8 families: 1 groepje van 5 (wij dus); 1 groepje van vier (de familie Koppenol: Ine en Kees met hun zonen Bart van 17 en Tom van 14 jaar); vier groepjes van drie (Cas en Sonja met zoon Nick van 18 jaar; Albert en Marian met de dochter van Marian, Suzanne van 16 jaar; Angelique en Ferry met de zoon van Angelique Menno van 15 jaar; Masha en Sonja met de zoon van Sonja van 17 of bijna 18 jaar);  2 groepjes van twee (Barbara met dochter Fee en Nynke met dochter Tessa) en dan hebben we natuurlijk onze gids Coen. Jullie kennen mij en ik weet intussen bijna alles en kan een boek over onze groep schrijven maar zal beginnen met een paar opvallendheden. Zowel Marian als Angelique hebben hun man verloren een aantal jaren geleden. Marian haar man aan longkanker binnen 9 maanden en Angelique haar man viel dood neer van de fiets toen hij met vrienden de Alpe du Huez beklom. Marian is acht jaar geleden met Albert getrouwd die ze nog kende uit haar jeugd. Ze wonen in Brabant in de gemeente Drimmelen. Rens trekt veel op met hun dochter Suzanne een leuk en rustig meisje. Helaas heeft ze al een vriendje! Angelique woont in Zeist en kent Ferry nog maar een half jaar en deze vakantie is een soort experiment. Ferry gaat soms erg zijn eigen gang en dat vindt Angelique niet zo leuk. Hun zoon Menno van 15 jaar is een leuke sociale jongen van 15 die eerst door Maxime werd ingepakt maar toen toch meer aandacht kreeg voor Richelle. Die op haar beurt weer wat afstand neemt van hem; vrienden is prima maar meer niet. De familie Koppenol is okay maar een beetje op zichzelf. Hun zonen krijgen veel aandacht van de Chinezen omdat ze rood haar hebben. Cas, Sonja en Nick zijn de reuzefamilie. Zoon Nick is 2 meter en dat vinden de Chinezen hier prachtig dus hij moet erg vaak op de foto. Nick is een leuke jongen die net Havo heeft gedaan. Met Cas heeft Rene ontzettend veel lol omdat ze dezelfde soort humor hebben. Net zoals hij dat ook met Tom heeft. De familie woont in Utrecht. Masha heeft al 8 jaar een relatie met Sonja en is zelf erg bereisd maar vriendin Sonja niet. Die zijn we al een keer kwijt geraakt dus  de hele groep let nu goed op haar. Zoon Pepijn van 17-18 zit op het MBO en is rustig maar wordt toch prima opgenomen in de groep pubers. Dan nog Barbara met hockeydochter  Fee (HIC). Zij komen uit de buurt van Amstelveen. Barbara is gescheiden, man werd verliefd op veel jongere vriendin, en is nu gelukkig met de vader van de beste vriendin van dochter Fee. Ze heeft nog een dochter Eva die met haar vriendje op Interrail is. Nynke is hier met dochter Tessa. Ik dacht meteen die moeder en dochter hebben geen gemakkelijke klik. Nynke is zeer aanwezig, slim, hoog opgeleid en voortdurend in de lead met haar Planet Guide in haar hand. Tessa heeft net examen gedaan op het VMBO en gaat graag haar eigen gangetje. Nynke is weer gelukkig met een vriend die 10 jaar ouder is en het soms allemaal niet meer weet en daarvoor in therapie is. Tot slot onze gids Coen. Hij is voor de tweede keer in China en blijft wonderwel rustig met al die bijdehante vrouwen in de groep die allemaal ook voor gids kunnen of willen spelen. Hij komt uit Boxtel en is onderwijzer in het basisonderwijs maar nu opgeklommen tot directeur. Nou, dit was het even over de groep.

Wordt vervolgd.

Liefs Marielle

1. Anita:
    28 juli 2015
    Ha, ha, dit ben jij helemaal! Leuk om te lezen!
  2. G. Ouwens:
    28 juli 2015
    Leuk verhaal; veelal gelijkgezinde mensen met interesse
    in de Chinese cultuur. Leuk dat ook de pubers hun maatjes gevonden hebben. Ook zij vermaken zich uitstekend; overigens had ik niet anders verwacht.
    Je weet dat een deel van het Terra Cotta-leger enkele jaren geleden in Ned. was (musea Groningen en Assen).
    Ik zit nu achter de pc van Anita,Tijn slaapt.
    Als hij wakker is ,vraagt hij steeds meer aandacht; rustig het krantje lezen is er dan niet meer bij. Vanavond gaan we met de familie uit eten!!!! Groet, liefs van (o)pa!
  3. Tom Geverink:
    Ha Marielle,

Geweldig hoe je in korte tijd de karakteristieken van iedereen hebt geanalyseerd! Als ik het zo hoor kun je zo een extra dagdeel inpassen voor wat groepssessies. Zo ik Rene inschat gaat hij inmiddels naadloos op in de locale gemeenschap, hoesten, scheten en boeren in de bus, spugen op straat, eten met stokjes, en zelf een kippensoepje trekken op de hotelkamer waarbij de slachtresten onder het bed verdwijnen!
    Ik denk dat we jullie binnenkort terugzien in ik vertrek.
    Wij proberen al ruim een week contact te maken met onze chauffeur anex gids, een man die ons alles over zijn land probeert te vertellen in 50 woorden Engels die worden uitgesproken op een wijze waarbij je van doen denkt te hebben met een slechte Bollywood acteur na het trekken van zijn 4 verstandskiezen. Kortom ons geduld en onze luistervaardigheid worden aardig op de proef gesteld.
    Nemen nu nog een kopje thee, zitten nl op 1900 meter hoogte in een orde Britse enclave remixen van de theevelden.
    Groetjes, ook aan Rene en de kids,

Tom
  4. Ellen:
    1 augustus 2015
    hi Mariëlle,
    Wat grappig! stel me voor dat je je eerste boek schrijft bij thuiskomst! Wij hebben net weer internet en heb alle reisverhalen gelezen. Have fun!
    liefs aan jullie allemaal