dag 20 Williams/Grand Canyon

25 juli 2014 - Williams, Arizona, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Als eerste wil ik zeggen dat we het leuk vinden om jullie reacties op onze reis te lezen en zo ook wat van jullie te horen. Irma, veel reacties van jou aan het begin en nu is het stil, jullie zijn zeker ook op vakantie? Tjitske, een hele gezellige week met je kinderen in Friesland! Lieve papa, je bent onze trouwste lezer en reageert regelmatig terwijl je niet eens een reminder krijgt als er weer een nieuw verhaal staat omdat je geen smartphone hebt. Heel leuk om jouw analyses van het landschap te lezen; ik weet zeker dat jij je hart hier had kunnen ophalen als geoloog. Anita en Berendine, fijn om te horen dat het goed gaat met jullie 3-en! Wies, jullie genieten nu van een verdiende vakantie! Michelle, René kent het lied wat je aanhaalde, horse en desert en no name, maar weet ook niet wie de zanger is. Tom, we denken regelmatig aan jullie reis en zien ook mooie lodges waar jullie misschien wel een kamer hebben geboekt voor jullie eigen reis.

Vandaag dan één van werelds natuurwonderen bezocht de Grand Canyon in het Grand Canyon National Park. We zijn er heen gereden en begonnen met een IMAX film over de Grand Canoyn. Prachtig gedaan alsof je over de Grand Canyon heen vliegt. Dit bespaart ons een vluchtje in helicopter of vliegtuig; wat geld betreft maar ook letterlijk. René en Rens hebben het er namelijk niet zo op. Onze Big Camper Winnie Minnie, helemaal geen Miinnie zoals Anita al opmerkte, hebben we daar op de parkeerplaats laten staan. Vervolgens met de free shuttle bus richting het park. Dat is wel prima geregeld. Er zijn ook parkeerplaatsen in het park maar in het hoogseizoen is het daar erg vol en we hebben nogal veel plaats nodig. Met de buses kun je drop-on, drop-off, door het hele park gaan. We zijn begonnen bij Mather Point en vandaar over de Trail of Time gelopen naar het Verkamp's Visitor Center. Echt soms langs de rand van het ravijn gelopen, weliswaar over een goed en verhard pad maar toch. Het uitzicht was verbluffend en indrukwekkend. Op het ene moment waan je je in naaldbosgebied en dan plotseling sta je voor een gigantische afgrond. Zo is de canoyn ook ontdekt trouwens by accident, ik dacht rond 1500 voor het eerst en later in 1800 door Powell. De blanken deden of ze de eerste menselijke ontdekkers waren maar dat is onzin want er woonden al jaren indianen. Het is ook mogelijk om niet alleen de rim trail te doen maar ook below de rim, de canyon in. Er is een oud pad dat al door de indianen werd gebruikt. Het is wel voor sportievelingen en helemaal naar beneden wordt ten strengste afgeraden tenzij je op een mule zit. Dit is een kruising tussen een paard en ezel. Ik heb gekookt in de camper en in de avond hebben we een film gekeken die René gekocht had over de indianen en de grand canyon. Rens is erbij in slaap gevallen maar vonden het leuk om te zien en de dames hebben de film ook af gekeken.

Morgen nog een dagje in deze omgeving en dan naar LA!

Marielle

IMG_3459IMG_3460IMG_3471IMG_3476IMG_3477IMG_3482IMG_3486IMG_3491IMG_3494

1. Irma:
    27 juli 2014
    Ja idd ik ben even voor jullie uit beeld geweest. Maar zeker nog geen vakantie maar vooral druk geweest met werk en het volgen van het nieuws mbt de vliegramp. Maar ik ben blij weer zulke mooie foto's te zien met jullie 5-en. Het gaat goed zo te zien.
    Goed te lezen dat jullie het super hebben. Wanneer komen jullie weer thuis? Geniet er nog maar van!
  2. Marielle:
    27 juli 2014
    Ha die Irmaatje,
    Verschrikkelijk die ramp. We hebben het ook gehoord. De zus van een vriendin van Tjitske is omgekomen met haar kinderen. En de manier waarop. Ongelofelijk! Wij vertrekken vandaag naar LA voor 4 nachten en komen daarna naar huis. Donderdag hier in het vliegtuig en vrijdagochtend in Amsterdam. liefs Marielle