dag 21 Williams/Grand Canyon

26 juli 2014 - Williams, Arizona, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Het blijkt dat deze periode hier de monsoon ook is. Ik neem aan dat dit een soort moesson periode is want ze hebben het over regen en bliksem en harde winden. In Moab hebben we dit inderdaad 's nachts een paar keer meegemaakt en hier is het soms bewolkt en bliksemt het maar overall prima weer hier, wel stuk koeler dan in Las Vegas maar dat is juist prettig. Las Vegas ligt middenin de woestijn en daar was het  het heetst zo rond de 40-45 graden Celsius. Was alleen uit te houden omdat het een hele droge hitte is en niet zo vochtig als op mijn reizen met Tjitske door Azië. Wat wel verontrustend is, is dat op korte afstand van onze kampeerplek hier een grote brand woedt. Op onze trip vandaag naar de krater werd er onderweg gewaarschuwd voor rook waar we last van zouden kunnen krijgen. In de avond zagen we in de verte het vuur branden. Moet toch aardig wat naaldbomen kosten maar niemand maakt zich hier druk om dus we zijn met een gerust hart en Rene met een iets minder gerust hart gaan slapen. Vandaag zijn we naar een meteoriet krater geweest 45 minuten hier vandaan, richting Flagstaff. Het is de grootse krater ter wereld zo goed in  tact nog en door het onderzoek dat hier is gedaan is men veel te weten gekomen over kraters en heeft men in de wereld nog vele, vaak kleinere kraters kunnen identificeren. Er was een film en een museum en we kregen een rondleiding langs de kraterrand. Rond 1800 toen soldaten Amerika in kaart brachten heeft 1 soldaat, ik dacht dat zijn naam Andrew was, de krater ontdekt. Toen hij het aan zijn medesoldaten vertelde geloofden zij hem niet maar hebben op de kaart een punt gezet die ze Andrew's hole noemden. Later is de krater herondekt en heeft een mijn-ingenieur 27 jaar lang onderzoek gedaan in de krater omdat hij dacht dat de meteoriet nog onder in de krater zou liggen. Dit is niet zo. Bij de inslag, ongeveer 50.000 jaar geleden, is veel van de meteoriet geïmplodeerd tot gruis. Meteoriet steen bevat tot 90% ijzer. Veel ijzer is later gebruikt voor het aanleggen het spoor. De doorsnee van de krater is 1,6 kilometer. De meteoriet zelf was veel kleiner (ongeveer 3 voetbalvelden) maar door de kracht is de grote krater ontstaan. De aarde wordt en is regelmatig geraakt door een meteoriet maar een inslag van deze omvang gebeurt gelukkig maar eenmaal in de 50.000 jaar. Ze houden alles wat rond onze aarde zweeft goed in de gaten want een inslag kan grote gevolgen hebben. 65 miljoen jaar geleden is door een meteoriet die 10 keer zo groot was als deze, de aarde compleet verduisterd geweest en heeft dit geleid tot uitsterving van 90% van alle leven waar onder de dinosaurussen. Wat ook wel weer goed was want daarna ontwikkelde zich de zoogdieren en later de mensen; dit had niet zo gelopen als de dino's er nog waren geweest. Dit heb ik allemaal gelezen in het museum maar dit was ook de stof van het aardrijkskunde proefwerk van Rens, vandaar! In de middag hebben de pubertjes lekker gezwommen hier in het zwembad en in de avond een open luchtfilm gekeken op de camping

liefs Marielle

IMG_3500IMG_3502IMG_3506IMG_3507IMG_3509IMG_3513IMG_3514