dag 22 Malibu/Los Angeles

27 juli 2014 - Malibu, California, Verenigde Staten

Hallo Allemaal,

Vandaag een lange reisdag van Williams naar Los Angeles aan de stille oceaan. Een groot deel van de route ging over de I-40. I staat voor Interstate, dat betekent dat het een snelweg is die door meerdere staten loopt. De I-40 loopt voor een groot deel parallel aan de legendarische route 66 die loopt van Chichago naar Los Angeles zo'n 3500 kilometer. Volgens mij waren het de Beatles die het lied beroemd hebben gemaakt ''I got my kicks on route 66''. Deze route was de weg die heel veel verarmde mensen zijn gegaan na de crisis van 1930. Ze hoopten op een beter bestaan aan de Californische kust. In de jaren 60 en 70 waren het de hippies die deze route veelvuldig gebruikten al dan niet op hun Harley Davidsons. Langs deze route wordt vaak naar de historische route 66 verwezen en ook zijn er tig eetgelegenheden, tankstations en overnachtingsmogelijkheden. Overal trouwens in de VS veel fastfood-tentjes. Het lijkt wel of de Amerikanen hoofdzakelijk met eten bezig zijn. De weg ging weer door prairie-achtig gebied en in de buurt van LA kwamen er ook bergen die bijna doorlopen tot aan zee. We hebben een prachtig plekje op de RV Camping site Malibu Beach met uitzicht op zee. Veel Nederlanders hier trouwens. René en ik denken dat dit komt omdat Nederlanders relatief veel vakantie hebben en rijk zijn en natuurlijk reislustig. Na gegeten te hebben even naar zee gelopen waar de pubertjes, vooral Richelle, aardig nat zijn geworden. Morgen 28 juli, verjaardag van Anita, gaan we naar de Universal Studios.

liefs Marielle

IMG_3512IMG_3517IMG_3518IMG_3519IMG_3520IMG_3524IMG_3526IMG_3531IMG_3533

1. Marielle:
    28 juli 2014
    Hallo Opa,
    Richelle had een paar vragen voor je en omdat je er nu niet bij bent wil ze deze via de weblog stellen. Ze vraagt zicht of waarom de zwarte zee een zee is en geen meer. En of een zee altijd zout is.
  2. G. Ouwens:
    Hallo Richelle,
    Een meer heeft geen open verbinding met zee.
    De Bosporus verbindt de Zwarte Zee met de Middellandse Zee.
    En de Middellandse Zee heeft via de Straat van Gibraltar verbinding met de Atlantische Oceaan.
    De aarde is opgebouwd uit allerlei elementen/stoffen of
    verbindingen van die stoffen. Zo is er een stof die kan uitkristaliseren tot zout. Zout komt dus overal voor !
    Rivieren krijgen hun water van de neerslag en die is zoet.
    Uiteindelijk komen die rivieren wel uit in zee en wordt ook dat water zilt/zout. Binnen zeeën zijn zouter dan open zeeën of oceanen omdat daar veel meer doorstroming is.
    De Zwarte Zee is zouter dan de Middellandse Zee en die is weer zouter dan de Oceaan.
    In de woestijn/steppegebieden waar jullie waren zijn veel zoutmeren; zij hebben geen verbinding met de zee en hou sterker de verdamping van het water hoe hoger het zoutgehalte.
    Ik heb vandaag een vrije dag, geen afspraken dus!
    Ik ga direct even de stad in; kopje koffie en krantje;
    vanmiddag een eindje fietsen en een boekje lezen aan de Zuiderplas. Oma is bloed prikken en gaat dan door naar winkelcentrum de Helftheuvel.
    Vandaag jullie tweede dag in LA. Een stranddag of toch
    sjouwen; er is zoveel te zien en te beleven in deze metropool.
    Create something every day!!!!!!!!!
    Love you,
    Opa
  3. G. Ouwens:
    Hallo Richelle,
    Nog een opmerking. De stofen/elementen waaruit de aarde is opgebouwd kun je niet zien; dat geldt ook voor de elementen waaruit het zichtbare kristal zout is opgebouwd.
    Het element ijzer is wel zichtbaar; Jullie hebben dat gezien
    aan de roodkleurige gloed in vele gesteentesoorten.
    Door het vocht in de bodem gaat ijzer oxyderen (roesten)
    en dan krijg je die roodachtige gloed in het gesteente.
    Ik kwam zojuist terug van de Zuiderplas. Oma is er nog niet.
    Ik dacht misschien al een nieuw verhaal; maar dat kan
    eigenlijk niet, want 17.00 u hier is in LA ongeveer 7.00/8.00 u
    in de ochtend en dat is voor jullie natuurlijk wel erg vroeg!!!!
    See you dream big.
    Opa
  4. Irma:
    29 juli 2014
    Toch handig dat opa leraar is geweest. Wat een kennis.
    Allemaal nog gefeliciteerd met tante Anita!
    Gisteren samen met de kids naar de film Planes blussen redden geweest. Jouw bioscoopbonnen, Yel, kwamen goed van pas.
    Nog een paar dagen en jullie avontuur zit er weer op. Geniet nog even van de States en van elkaar. Het leven van werk, school en sport komt langzaam weer dichterbij.