dag 6 Washington

11 juli 2014 - Washington D.C., Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Vandaag hebben we een hele mooie en volle dag gehad hier in Washington. Dat is ook te zien aan de vele foto's die vandaag zijn toegevoegd. Washington is de hoofdstad van de Verenigde Staten waar de regering zetelt en waar heel veel herdenkingsplekken zijn die van groot belang zijn voor het Amerikaanse volk. Bij het boeken van het logeeradres bij Crystel stond er dat het op loopafstand is van het Capitool. Dat is het ook maar wel met een pittige wandeling vanaf de 14th street naar de 1st street (zie eerste foto van het Capitool). Bij Union Station hebben we onze gehuurde fietsen opgehaald. Voor kids under 18 was het verplicht om een helm te dragen. Dit vonden ons pubertjes natuurlijk niet leuk maar de politie is heel streng. Op de foto's gingen de helmen natuurlijk af. Al fietsend hebben we het Witte Huis bezocht waar president Obama woont met zijn gezin en huishouding (was een behoorlijk groot huis voor de President met 1 vrouw en 2 kinderen). Om half 2 terug naar het Capitool waar we een rondleiding kregen die begon met een film en een wandeling door het Capitool. De regering in de VS bestaat uit twee afdelingen het House of Representatives (435 personen) en de Senaat (100 personen). Beiden worden gekozen door de bevolking. In de Senaat zitten twee afgevaardigden van elke staat en bij de Representatives wordt het aantal bepaald door de grootte van de bevolking van de staat. De afgevaardigden komen van twee partijen de Democraten en de Republikeinen. De VS heeft ruim 300 miljoen inwoners en Nederland 18 miljoen maar wel 150 tweede kamerleden. Volgens René hebben wij teveel volksvertegenwoordiging en daarom polderen wij zoveel!  Tijdens de lunch aten we hotdogs bij dezelfde kiosk waar papa en ik hebben gezeten ongeveer 10 jaar geleden toen we samen ook New York en Washington bezochten. Voor het Air en Space museum. Op de fiets verder naar het geweldig grote Lincoln memorial. Abraham Lincoln was de 16e president van de VS (tot 1865) en hij heeft heel veel betekend voor de Amerikanen. Tijdens de burgeroorlog heeft hij ervoor gezorgd dat Amerika toch één land bleef (one union) en daarnaast heeft hij de slavernij afgeschaft. In de avond hebben we een tour Washington by Night gedaan onder leiding van Henk. Henk komt uit Washington en is Joods. Hij heeft veel grootouders verloren tijdens de tweede wereldoorlog. Tijdens deze tour hebben we het monument van President Roosevelt bezocht (zie foto's met hondje) en van Martin Luther King. Zijn beeld was uit steen gehouden en dat was nog te zien. Het symboliseerde de ''stone of hope''. Zijn "I had a dream'' speech waarin hij droomde van een wereld waarin iedereen gelijk was, heeft hij gehouden op de trap van het Lincoln memorial. Ook indrukwekkend was het war-memorial waar alle slachtoffers worden herdacht van de oorlogen die de VS heeft gevoerd. De oorlog in Irak staat al op het beeld en er is ruimte voor meer. Hopelijk wordt dit geen lange lijst meer in de toekomst. Naast dit monument staat een klokkentoren die Nederland aan de VS heeft gegeven als dank voor de bevrijding na de tweede wereld oorlog. Tot slot nog een paar foto's van Lincoln memorial en het Capitool by night. Het was een indrukwekkende dag. De pubertjes hebben het heel goed volgehouden bij een temperatuur van 30 graden Celsius. We hebben maar een enkele keer het p-woord gehoord.

Tot morgen! Marielle

IMG_2826IMG_2833IMG_2836IMG_2848IMG_2842IMG_2869IMG_2877IMG_2923IMG_2901IMG_2904IMG_2918IMG_2928IMG_2931IMG_2932IMG_2936IMG_2942IMG_2947

1. Familie Muller:
    12 juli 2014
    Hi familie Traksel, here we come. See you on Alcatraz!

Groetjes uit Nijmegen van de Mullertjes
  2. Irma:
    13 juli 2014
    Drukke dag maar wel een leuke dag zo te zien aan de foto's.
    Erg leuk om jullie zo te volgen. En ik ben verbaasd over de pubertjes Traksel. Ze staan zo braaf en goed op de foto's?! Doen pubers dat?
  3. Marielle:
    13 juli 2014
    Ha die Ir,
    Nou in het begin niet maar nu gaat het beter. We zeggen steeds, je komt hier nooit meer en na de foto gaan we weer verder....